Siemie lniane

Co musisz wiedzieć o siemieniu lnianym?

Zdrowy styl życia zyskuje coraz więcej zwolenników, składają się na niego między innymi nawyki żywieniowe. Na przestrzeni ostatnich kilku lat duży rozgłos zyskały tzw. superfoods, czyli naturalne produkty, które pozytywnie wpływają na organizm. Jednym z nich jest siemie lniane. W jaki sposób działa ono na organizm i w jakiej formie warto je jeść?

Dlaczego warto włączyć siemię lniane do diety?

Siemię lniane jest bardzo dobrym źródłem kwasów omega-3 pozytywnie wpływających na pracę serca oraz mózgu. Dodatkowo te niepozorne ziarenka zawierają lignany, które przeciwdziałają zmianom charakterystycznym dla miażdżycy, a także pomagają hamować nowotwory hormonozależne. Ziarna siemienia lnianego są często wykorzystywane u osób mających problemy żołądkowe. Dzięki wspomnianym wcześniej lignanom udaje się zahamować biegunkę oraz ból brzucha. Aby tak się stało należy przygotować napar z siemienia – dwie łyżki ziaren należy zalać szklanką gorącej wody. Po kilkudziesięciu minutach powstanie gęsta zawiesina nadająca się do wypicia.

Wpływ siemienia lnianego na urodę

Ziarenka siemienia lnianego mogą wykorzystać również panie chcące poprawić kondycję włosów oraz paznokci. Aby skorzystać z tych właściwości należy przygotować zawiesinę, zalewając ziarna wrzątkiem, a po przestudzeniu odcedzić wywar. Kolejnym krokiem jest zaaplikowanie przygotowanego preparatu na włosy, na których należy go trzymać przez około pół godziny, a następnie dokładnie spłukać. Tak przygotowana zawiesina może posłużyć również jako odżywka do paznokci – wystarczy zanurzyć w niej opuszki palców na 15 minut. Dla uzyskania najlepszych rezultatów opisane zabiegi należy regularnie powtarzać. Warto mieć na uwadze, że siemie lniane spożywane z jedzeniem również pozytywnie wpływa na wygląd włosów i paznokci.

W jakiej formie spożywać siemię lniane?

Siemię lniane może być spożywane z różnymi pokarmami. Najważniejszą kwestią jest jednak to, aby przed dodaniem go do wybranego dania zmielić ziarna. Najprostszym sposobem jest rozdrobnienie ich w młynku do kawy, osoby nie mające takiego sprzętu mogą użyć moździerza. Nie warto kupować zmielonych ziaren, ponieważ zawarty w nich kwas omega-3 stosunkowo po zmieleniu szybko traci swoje właściwości, lepszym pomysłem jest samodzielne rozdrabnianie siemienia, aby w pełni wykorzystać jego właściwości.

Zmielone siemie lniane może być dodatkiem na przykład do słodkich śniadań, świetnie sprawdzi się w musli czy owsiance. Można je dodać również do jogurtu, koktajlu, a nawet do deseru. Część osób decyduje się na picie naparu z ziaren, w takim przypadku mogą one zostać zmielone lub mogą zostać zalane wrzątkiem bez wcześniejszego rozdrabniania.

 

 

Siemie lniane

Siemię lniane – sposób na spożywanie?

Siemie lniane (https://www.bee.pl/9254-len) zyskało ostatnio dobrą reputację. Dietetycy chwalą len za jego właściwości prozdrowotne i zalecają włączenie go do diety. Problem pojawia się, kiedy trzeba włączyć te małe ziarna do codziennej diety. Całe mnóstwo osób chce wiedzieć, jak jeść i pić siemię lniane, ażeby skorzystać ze wszystkich jego zalet.

Właściwości lecznicze i zastosowania siemienia lnianego

Siemię lniane jest bogate w:

  • kwasy tłuszczowe omega-3,
  • białko,
  • błonnik pokarmowy,
  • witaminy z grupy B,
  • minerały (wapń, magnez, cynk).

Ponadto, siemie lniane posiada niezwykle korzystny stosunek omega-6:omega-3 w proporcji 0:3:1. Daje on lnu właściwości przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe i antynowotworowe. Nasiona lnu mogą być ważnym źródłem omega-3 dla wegetarian i wegan w ich planach żywieniowych. Nasiona lnu są bogate w błonnik pokarmowy, z frakcjami zarówno rozpuszczalnymi, jak i nierozpuszczalnymi. W rezultacie pomaga to efektywnie obniżyć ilość cholesterolu, trójglicerydów, cukru we krwi, ciśnienia krwi, zapobiega zaparciom i wspomaga funkcjonowanie jelit. Nasiona lnu są także stosowane w dietach odchudzających, gdyż wchłaniają wodę z przewodu pokarmowego, przeciwstawiając powstawaniu obrzęku i zapewniają uczucie sytości.

Czy siemię lniane jest bezpieczne dla zdrowia?

Należy jednak pamiętać, że spożywanie niewielkich ilości lnu (ponad 3-4 łyżki stołowe dziennie) może mieć negatywny wpływ na zdrowie ze względu na małą zawartość cyjanogenów. Oprócz tego, przyjmowanie nasion lnu przed albo po zażyciu leków może jednocześnie zmniejszyć wchłanianie. Toteż należy pamiętać, aby pomiędzy przyjmowaniem określonych leków, a przyjmowaniem lnu przed i po ich zakończeniu upłynęła co najmniej godzina.

Jak prawidłowo spożywać i pić siemię lniane?

Aby odpowiedzieć na pytanie “Jak konsumować siemię lniane?” Możemy dostarczyć długą listę zastosowań tych nasion w kuchni. Len można dodawać do sałatek, jogurtów, koktajli, smarowideł kanapkowych, a także posypywać nim kanapki. W ten sposób będą one działać przede wszystkim w celu zapobiegania zaparciom i zmniejszania uczucia głodu. Zaleca się jednocześnie nie podgrzewać nasion lnu, ażeby uniknąć rozkładu kwasów tłuszczowych omega-3. Z oleju lnianego można przygotować napar lub tak zwaną “galaretkę”. Wlać tutaj trzeba 2-3 łyżki lnu do szklanki ciepłej wody, pozostawić na około godzinę, następnie odcedzić i pić galaretkę 2 lub 3 razy dziennie. Preparaty z siemienia lnianego stosowane są w leczeniu biegunki i chorób wrzodowych żołądka (mają działanie powłokowe i ochronne na przewód pokarmowy).

 

Siemie lniane

Jakie są zalety siemienia lnianego?

Nasiona lnu, to inaczej siemie lniane ze strony www.bee.pl, które wygląda niepozornie i ma dużą moc. Siła ta jest o wiele bardziej wykorzystywana niż 7000 lat temu na Morzu Śródziemnym i w innych miejscach. W Polsce również nie brakuje lnu – w naszym kraju jest sześć rodzajów lnu. Siemię lniane jest często stosowane jako remedium ludowe i do dziś znane jest z witamin i minerałów. Od pewnego czasu cieszy się również popularnością wśród ludzi ze względu na plan diety odchudzającej, głównie ze względu na wysoką zawartość błonnika, który pomaga poprawić metabolizm i oczyścić przewód pokarmowy. Niestety, siemię lniane może być szkodliwe, jeśli zostanie spożyte w nadmiarze i w niewłaściwy sposób.

Sposób pozyskiwania witamin, mikroelementów i mikroelementów odżywczych

Ponadto, siemie lniane zawiera parę witamin: witaminę B, witaminę E i witaminę K. Ponadto, jest źródłem mikroelementów:

  • fosforu,
  • wapnia,
  • magnezu,
  • potasu,
  • sodu,
  • żelaza,
  • cynku,
  • manganu,
  • selenu.

Nasiona lnu to bogaty sposób na pozyskanie kwasów tłuszczowych omega-3

Ważne jest, aby utrzymać właściwą proporcję między spożyciem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, w przeszłości stosunek ten musiał wynosić 4:1. Niestety, często spożywamy więcej żywności. Dostarczając siemie lniane, możemy nawet trochę zrekompensować ten brak równowagi. Biorąc pod uwagę, że kwasy tłuszczowe omega-3 zniżają poziom triglicerydów w surowicy. Przeciwdziałają więc rozwojowi miażdżycy i wzmacniają centralny i cały układ krążenia. Pomagają również w zapobieganiu zawałom serca i wylewom. Oprócz tego, pomagają one regulować równowagę węglowodanową organizmu i poziom ciśnienia krwi.

Bogate źródło błonnika

Jedna łyżeczka lnu zawiera całe mnóstwo błonnika i stanowi około 10 procent dziennego zapotrzebowania. Włókno w siemieniu lnianym jest w około 40 procentach rozpuszczalne i w około 58 procentach nierozpuszczalne. Błonnik rozpuszczalny pomaga dłużej pozostać pełnym po posiłku, co może powodować opóźnione opróżnianie żołądka. Pomaga również regulować poziom cukru we krwi i cholesterolu. Z drugiej strony, nierozpuszczalne włókno wzmacnia wypróżnienia, co ma wpływ na charakterystyczną regularność wypróżnień.

Działanie przeciwrakowe

Analizowano również specyficzne działanie antynowotworowe siemienia lnianego, zwłaszcza w specyficznym środowisku raka piersi. Nasiona lnu mają największą zawartość lignanów, z których jeden jest fitoestrogenem. Ma ich tak dużo, że jest najlepszy ze wszystkich dostępnych do spożycia pokarmów.